Już 30 września 2021 roku przestanie działać używany przez ostatnie 10 lat system poboru opłat drogowych w Polsce – viaTOLL. Zastąpi go w pełni nowy system e-TOLL. Przewoźnicy mają ostatnie dni na dostosowanie się do wymagań nowego systemu, inaczej po 30.09.2021 nie będą mogli wjechać na drogi płatne pojazdami pow. 3,5 tony oraz autobusami.
Nowy system pod kątem technicznym działa zupełnie inaczej do obecnego – przewoźnicy są zobowiązani do przesyłania lokalizacji pojazdu (zbieranej nawet co 5 sekund) na bieżąco przez internet podczas poruszania się drogami płatnymi. Dane są przetwarzane w chmurze i naliczana zostaje opłata za pomocą wirtualnych bramownic. Dotychczasowe urządzenia, jak i fizyczne bramownice nie będą już używane w celu naliczania opłat.
Jeśli obecnie korzystasz z urządzeń viaBOX w swoich pojazdach musisz dokonać przejścia na nowy system eTOLL. Przeniesienie nie nastąpi automatycznie.
Jakie najważniejsze kroki podjąć?
Na całość przejścia do nowego systemu składają się trzy podstawowe kroki:
- Rejestracja w nowym systemie (3 sposoby: na stronie etoll.gov.pl, osobiście w Miejscu Obsługi Klienta, przez operatora kart flotowych)
- Wybór sposobu przesyłania danych lokalizacyjnych (Aplikacja e-TOLL PL, Urządzenie OBU lub ZSL)
- Wybór sposobu płatności
Wskazówka! Wykonanie powyższych kroków może okazać się czasochłonne (np. przez konieczność zakupu urządzeń, wymagane dokumenty do rejestracji, problemy techniczne) dlatego zalecamy wykonanie ich wcześniej.
Jak się zarejestrować?
Najbardziej popularny sposób to rejestracja on-line na stronie etoll.gov.pl
Wszystkie informacje dotyczące rejestracji (wymagane dokumenty, film instruktażowy, szybka ścieżka rejestracji) można znaleźć tutaj.
Jaki sposób przesyłania danych (urządzenie) wybrać?
Do wyboru są 3 możliwości:
- Urządzenia OBU – proste i łatwe w montażu urządzenia służące do przesyłania danych lokalizacyjnych do systemu opłat drogowych. Pełna lista dopuszczonych urządzeń OBU wraz z linkami do stron producentów znajduje się tutaj.
- Urządzenia ZSL – systemy telematyczne montowane w pojazdach, których dodatkową funkcją jest możliwość przesyłania danych lokalizacyjnych do systemu opłat drogowych eTOLL. Pełna lista dopuszczonych urządzeń ZSL wraz z linkami do stron producentów znajduje się tutaj.
Łącznie w systemie dopuszczonych zostało już ponad 270 typów urządzeń od ponad 65 producentów. Nie zostało przewidziane jedno oficjalne urządzenie, które będzie udostępnione w ramach kaucji. Każdy przewoźnik decydując się na urządzenie jakiegokolwiek producenta musi ponieść koszty urządzenia oraz transferu danych.
- Aplikacja e-TOLL PL dostępna na telefony z systemem Android oraz iOS. Aplikacja jest darmowa i dostępna w oraz . Aplikacja może służyć do przesyłania danych lokalizacyjnych oraz do wspomagania (sprawdzanie stanu konta, doładowania, sprawdzanie działania) w przypadku posiadania urządzeń ZSL lub OBU. Do działania aplikacja wymaga uprawnień do lokalizacji telefonu oraz wyłączenia oszczędzania baterii. W przypadku wyboru aplikacji do przesyłania danych lokalizacyjnych powinna być ona włączona podczas przejazdu drogami płatnymi, powinien być także dostępny transfer danych (Internet). Instrukcję obsługi i instalacji oraz inne najważniejsze informacje na jej temat można sprawdzić tutaj.
Powiązanie aplikacji/urządzenia z pojazdem
Zakup urządzenia lub instalacja aplikacji to nie wszystko – należy jeszcze powiązać je z odpowiednim pojazdem, w którym są używane. Można tego dokonać np. na swoim koncie klienta na stronie etoll.gov.pl. W każdym przypadku: aplikacja e-TOLL PL, urządzenie OBU lub urządzenie ZSL najważniejszy jest Identyfikator Biznesowy. Przykład:
Każda aplikacja i urządzenie otrzymuje własny identyfikator. W przypadku aplikacji wyświetla się on zaraz po jej instalacji, w przypadku urządzeń powinien on zostać przekazany przez jego producenta.
Jakie są rodzaje płatności?
Opłaty można dokonywać w dwóch trybach:
- konto przedpłacone
- konto z odroczoną płatnością – Wymagana gwarancja, np. bankowa lub operatora kart flotowych. Uwaga! dla systemu eTOLL należy uzyskać nową gwarancję (nie działa gwarancja z viaTOLL).
Możliwe metody doładowania/płatności:
- przez Internetowe Konto Klienta (IKK)/aplikację mobilną e-TOLL PL:
- przelew bankowy
- karta płatnicza
- karta flotowa
- płatność mobilna – BLIK, Pay-By-Link
- w Miejscu Obsługi Klienta:
- karta płatnicza
- karta flotowa
- gotówka
Co grozi za poruszanie się po drogach płatnych po 30.09.2021 bez eTOLL?
W przypadku poruszania się po drogach płatnych po 30.09.2021 bez przekazywania danych lokalizacyjnych do systemu eTOLL, skutkującym prawidłowym naliczaniem opłat grozi 1500 zł kary za każdą dobę. Katalog sankcji jest bardzo rozbudowany, obejmuje kwestie związane z brakiem rejestracji, brakiem urządzeń, czy nieczytelną tablicę rejestracyjną. Pełen katalog kar znajduje się tutaj.
Kontrola prawidłowości uiszczania opłat prowadzona jest przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz inspektorów ITD. Do nałożenia sankcji nie jest potrzebne zatrzymanie pojazdu – do kontroli wykorzystane zostaną bramownice z kamerami oraz nieoznakowane pojazdy wyposażone w odpowiednie urządzenia.
W przypadku awarii urządzenia lub telefonu trwającej 15 minut kierujący pojazdem samochodowym jest zobowiązany do niezwłocznego zatrzymania się na najbliższym parkingu samochodowym lub w najbliższej zatoce postojowej albo opuszcza niezwłocznie drogę, na której pobiera się opłatę elektroniczną. Wznowienie przejazdu po drodze, na której pobiera się opłatę elektroniczną, kierujący pojazdem może rozpocząć po przywróceniu sygnału pozycjonowania satelitarnego lub transmisji danych.
W wyjątkowych, określonych w ustawie sytuacjach (m.in. gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej; jest używany do przewozów żywych zwierząt, mleka, lekarstw, towarów niebezpiecznych, betonu, odpadów komunalnych oraz w przypadku autobusów przewożących pasażerów) użytkownicy będą mogli opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu i kontynuować go bez działającego urządzenia, podając deklarowaną trasę przejazdu. Możliwość kontynuowania przejazdu bez konieczności zjechania z drogi płatnej np. na najbliższy parking, a następnie opłacenie przejazdu w ciągu 3 dni od jego zakończenia nie jest jeszcze dostępna – zapowiedziano, że zostanie wprowadzona do końca września.
SENT a e-TOLL
Aplikacja e-TOLL PL jest zintegrowana z systemem SENT, dzięki czemu za jej pośrednictwem możliwe będzie jednoczesne przekazywanie danych geolokalizacyjnych na potrzeby poboru opłat drogowych oraz przewozu towarów objętych systemem SENT. W związki z tym aplikacja mobilna „Aplikacja Kierowcy SENT GEO” będzie dostępna w sklepach Google Play i Apple Store do 30 września 2021 r. Od 1 października 2021 r. aplikacja e-TOLL PL będzie jedyną aplikacją mobilną dostępną w sklepach internetowych, przeznaczoną do systemów e-TOLL i SENT.
W przypadku urządzeń ZSL wykorzystywanych w systemie SENT należy uzyskać identyfikatory biznesowe. Urządzenia mogą być wykorzystywane jednocześnie do przesyłania danych do eTOLL oraz SENT – muszą jednak spełniać wszystkie wymagania obu systemów. Więcej informacji dotyczących uzyskania nowych identyfikatorów urządzeń i ich używania w systemie SENT i eTOLL znajduje się tutaj.
Ulgi związane z nowym systemem
Wprowadzone zostały ulgi w związku z nowym systemem:
- Niższe o 25% stawki opłat za przejazd drogami płatnymi dla korzystających z e-TOLL w okresie przejściowym (do 30.09.2021). Więcej tutaj.
- Odliczenie od dochodu wydatków na urządzenia i abonament niezbędnych do korzystania z e-TOLL. Odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki poniesione w 2021 roku. Maksymalnie można odliczyć kwotę stanowiącą iloczyn 500 zł oraz liczby systemów lokalizacyjnych lub urządzeń pokładowych. Liczba tych systemów i urządzeń nie może być większa niż liczba pojazdów, które wykonały w 2021 roku co najmniej jeden przejazd, za który została zapłacona opłata elektroniczna z wykorzystaniem tego systemu lub urządzenia. W przypadku odliczenia 500 zł od podstawy opodatkowania i podatku 19% przewoźnik zyskuje 95 zł. Więcej tutaj.
Jak i do kiedy odzyskać środki z konta viaTOLL oraz kaucję za viaBOX?
Niewykorzystane środki z konta viaTOLL oraz kaucję za urządzenia viaBOX można odzyskać do 30.09.2022. Pozostał więc ponad rok na odzyskanie tych kwot. W przypadku chęci odzyskania kaucji po zakończeniu okresu przejściowego (30.09.2022) urządzeń viaBOX nie trzeba zwracać – do odzyskania kaucji wystarczą zdjęcia.
Wszystkie sposoby odzyskania środków opisane zostały tutaj.
Przypominamy, że w przypadku rozpoczęcia korzystania z e-TOLL należy zdemontować urządzenia viaBOX, aby uniknąć podwójnego naliczenia opłaty.
Źródło: etoll.gov.pl
One comment on “e-TOLL – ostatni moment na przejście do nowego systemu”
Pingback:
e-TOLL – najnowsze informacje: zachowanie w trakcie awarii, prostsza rejestracja, możliwa 30% obniżka opłat – Biuro Rozliczeń Kierowców